Monitorowanie e-usług

Monitorowanie e-usług

Monitorowanie e-usług
Monitorowanie e-usług

Monitorowanie e-usług

Monitorowanie e-usług ma za zadanie sprawdzać stan danej usługi. W zwykłym monitorowaniu sprawdzany jest zazwyczaj stan CPU, stan pamięci RAM oraz wykorzystanie dysku twardego. Monitorowanie e-usług polega na sprawdzaniu stanu oraz czasu odpowiedzi danej usługi. Jeśli e-usługą jest strona internetowa www, aplikacja internetowa, to monitorowanie e-usług polega na  sprawdzaniu kodu odpowiedzi serwera, czasu odpowiedzi serwera HTTP oraz możliwości sprawdzania danej frazy z serwera, aby upewnić się że strona nie została podmieniona i zwraca poprawną zawartość. W przypadku znalezienia awarii podczas sprawdzania e-usług automatycznie wykonywane są z góry założone czynności, takie jak wysłanie powiadomień o awarii poprzez SMS lub e-mail, próba automatycznej naprawy, itp.

 

Korzyści jakie płyną z monitorowanie e-usług

  • Bezawaryjne działanie aplikacji internetowych, e-usług przekładają się na zadowolenie klientów.
  • Możesz skutecznie usuwać przyczyny awarii i zapobiegać ich powstawania w przyszłości.
  • Jeśli Twoja usługa nie działa, dowiadujesz się pierwszy i możesz podjąć odpowiednie działanie, zanim zauważą to Twoi klienci.
  • Dzięki monitorowaniu e-usług dowiesz się kiedy Twoja aplikacja internetowa potrzebuje zwiększonej wydajności aby obsłużyć dany ruch internetowy. Dzięki temu przed wystąpieniem zwiększonego ruchu możesz uruchomić szybko dodatkowe zasoby wykorzystując w tym celu technologie chmurowe.
  • Monitorowanie e-usług zmniejsza czas niedostępności aplikacji internetowych

 

Monitorowanie e-usług

Do poprawnego monitorowania e-usług należy monitorować najważniejsze jej składniki.

Poniżej przedstawiam co może być monitorowane:

  • Monitorowanie czasu odpowiedzi e-usługi
  • Monitorowanie zwróconego kodu e-usługi dla stron internetowych
  • Monitorowanie tekstu na stronie www
  • Monitorowanie serwera www apache/nginx itp
  • Monitorowanie serwera poczty postfix/exim itp
  • Monitorowanie kolejki e-mail
  • Monitorowanie serwera baz danych mysql/pgsql/oracle/mongodb
  • Monitorowanie elasticsearch
  • Monitorowanie Redis
  • Monitorowanie czasu serwera
  • Monitorowanie IPv4/IPv6
  • Monitorowanie dostęności serwera DHCP
  • Monitorowanie dośtpępności serwera DNS
  • Monitorowanie zapytań DNS
  • Monitorowanie połączeń IMAP
  • Monitorowanie połączeń POP
  • Monitorowanie SMTP
  • Monitorowanie serwera RADIUS
  • Monitorowanie serwera LDAP
  • Monitorowanie SNMP
  • Monitorowanie TCP/UDP

Monitorowanie zasobów serwera

  • Monitorowanie obciążenia serwera
  • Monitorowanie zużycia procesora CPU
  • Monitorowanie obciążenia dysku twardego
  • Monitorowanie zużycia pamięci RAM
  • Monitorowanie zużycia dysku teardego
  • Monitorowanie zużycia przestrzeni SWAP
  • Monitorowanie wybranych i ilości procesów uruchomionych na danym serwerze
  • Monitorowanie SMART dysków twardych
  • Monitorowanie IPMI
  • Monitorowanie GlusterFS
  • Monitorowanie ESXI/VMware

Monitorowanie bezpieczeństwa serwera

  • Monitoring firewalla
  • Monitoring dostępności aktualizacji bezpieczeństwa za pomocą narzędzia yum w CentOS/RedHat
  • Monitoring SSH
  • Monitoring portów
  • Monitoring RBL
  • Monitoring uruchomionego Kernela
  • Monitoring ilości zalogowanych użytkowników
  • Monitorowanie SSL

 

Podsumowanie

Monitorowanie e-usług składa się z wielu czynników, a monitorowanie wszystkiego co jest możliwe w jak najkrótszym czasie wpłynie negatywnie na obciążenie serwera. Dlatego do monitorowania e-usług trzeba podejść z dystansem i monitorować to co jest najważniejsze, bez czego nie będzie działać nasza usługa. Takie zasoby/usługi należy monitorować z mały interwałem. To co jest mniej istotne ale równie ważne a zmiana jego stanu jest rzadka, należy monitorować z większym interwałem czasowym.